Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 530765 sökträffar

Kinesiska: Nybörjarkurs A

Kinesiska är ett av de få moderna språk vars historia kan dokumenteras utan avbrott ända tillbaka till det andra årtusendet före vår tideräknings början. Kinesiska talas idag av drygt 1,3 miljarder människor och är världens största språk samt ett av de fem FN-språken. Den kinesiska ekonomin har vuxit snabbt i många år och Kina intar idag andraplatsen bland världens ekonomier och kommer sannolikt r

Kinesiska: Nybörjarkurs B

Kursen bygger vidare på Kinesiska: Nybörjarkurs A och kursinnehåll består av en genomgång av rikskinesiskans fonetik, fonologi, grundläggande grammatik och skriftsystem genom läsning av elementära lärobokstexter. Den studerande övar sig i hörförståelse, skriftlig och muntlig framställning inom ramen för inlärt glos- och konstruktionsförråd.

Ämnesdidaktik för kinesiska

Kursen utgörs av ämnesdidaktiska föreläsningar och seminarier med syfte att introducera de studerande i yrket som lärare i rikskinesiska.The course consists of lectures and seminars in subject-specific didactics for Chinese, aiming to introduce the students to the profession of teaching Standard Chinese.

Ämnesdidaktik för kinesiska II

KIND02 bygger vidare på innehållet i kursen KIND01, Ämnesdidaktik för kinesiska I. Kursen utgörs av ämnesdidaktiska föreläsningar, övningar och seminarier med syfte att introducera de studerande i yrket som lärare i rikskinesiska. Undervisningen ges i form av föreläsningar, gruppövningar och seminarier med obligatorisk närvaro vid gruppövningarna (2-3) och seminarierna (2-3)

Ämnesdidaktik för kinesiska III

KIND03 bygger vidare på innehållet i kursen KIND02, Ämnesdidaktik för kinesiska II. Kursen utgörs av ämnesdidaktiska föreläsningar, övningar och seminarier med syfte att introducera de studerande i yrket som lärare i rikskinesiska. Undervisningen ges i form av föreläsningar, gruppövningar (3) och seminarier (3) med obligatorisk närvaro vid gruppövningarna och seminarierna.

Ämnesdidaktik för kinesiska

Kursen utgörs av ämnesdidaktiska föreläsningar och seminarier med syfte att introducera de studerande i yrket som lärare i rikskinesiska.The course consists of lectures and seminars in subject-specific didactics for Chinese, aiming to introduce the students to the profession of teaching Standard Chinese.

Ämnesdidaktik för kinesiska II

Kursen utgörs av ämnesdidaktiska föreläsningar, övningar och seminarier med syfte att introducera de studerande i yrket som lärare i rikskinesiska. Undervisningen ges i form av nätbaserade föreläsningar, gruppövningar och seminarier, med obligatorisk närvaro vid gruppövningarna (2-3) och seminarierna (2-3).

Kinesisk modern skönlitteratur

Kursen är obligatorisk för inriktningen Kinesiska i masterprogrammet Språk och språkvetenskap. Den ges även som fristående kurs. I kursen läser och analyserar du kinesiska skönlitterära texter av svårare karaktär. Kursen syftar bl a till att du ska lära dig att läsa och förstå skönlitterära texter på modern kinesiska, kunna återberätta innehållet på målspråket och få en uppfattning om olika texter

Kinesiska: Fortsättningskurs - nätkurs

Kursen är helt nätbaserad och utgör en fortsättning på nybörjarkurs 2 i kinesiska. Den bygger på läsning av skönlitterära texter och genomgång av dessa samt textbaserade övningar. Efter avslutad kurs förväntas du kunna visa fördjupade kunskaper om rikskinesiskans grammatiska struktur, kunna läsa enklare skönlitterära texter på kinesiska och förstå talad kinesiska i olika situationer. Skriftliga in

Kommunikation, kognition och tillgänglighet

Människor kommunicerar i olika syften, använder olika medier och utformar sina budskap med hjälp av skrivet och talat språk, gester, foton, diagram, grafer, kartor, rörliga bilder och andra grafiska medel. Det ställer krav på mottagares förmåga att tolka och förstå innehållet och kan vara kognitivt krävande. Det är därför viktigt att göra den audio-visuella informationen tillgänglig

Robots in Society: Past, Present and Future

Kursen börjar med att fördjupa sig i robotikens historia, från de första industrirobotarna till humanoida robotar. Det här avsnittet täcker viktiga milstolpar och pionjärer som har format robotikens utveckling. Därefter undersöker kursen de nuvarande och senaste framstegen inom robotteknik. Studenterna får lära sig om de mest innovativa robotarna som utvecklas idag, inklusive humanoida robotar, auThe course begins by delving into the history of robotics, from the first industrial robots to humanoid robots. This section covers key milestones and pioneers who have shaped the evolution of robotics. Next, the course examines the present and latest advances in robotics technology. Students will learn about the most innovative robots being developed today, including humanoid robots, autonomous v

Kognitionsvetenskap: Introduktionskurs

I kursen presenteras kognitionsvetenskapens centrala områden som omfattar kognitionsvetenskapens historia, hjärnans anatomi och funktionalitet och dess relation till perception, minne, inlärning och beslutsfattande. I kursen studeras också språklig interaktion mellan människor och interaktion mellan människor och artefakter, t ex tekniska system.

Kognitionsvetenskap: Kognitiv neurovetenskap

Kursen i kognitiv neurovetenskap ger insikter om hjärnans funktioner från ett kognitiv perspektiv och tar upp den biologiska basen för olika kognitiva förmågor som perception, uppmärksamhet, inlärning, minne och emotioner. Kursen tar upp frågor som: Hur kan vi känna igen ett objekt och förstå en visuell scen? Vad är relationen mellan motivation, uppmärksamhet och minne? Vad är emotioner? Hur förhå

Kognitionsvetenskap: Djurkognition - tänkande ur evolutionära och jämförande perspektiv

Kursen introducerar viktiga aspekter av studier av kognition, nämligen kunskap och forskning om andra kognitiva varelser än människan, exempelvis apor och kråkfåglar. Risker till feltolkningar vid jämförelser mellan arter tas också upp. En förståelse för evolution och evolutionära processer är centralt för studier av djurkognition och kursen tar upp grunderna för ett evolutionärt förhållningssätt

Att utveckla undervisning på kognitionsvetenskaplig grund

Under de senaste decennierna har det skett en explosiv tillväxt i vetenskaplig kunskap om hur människor, inte minst barn och unga, lär sig olika saker, samt om hur lärande kan stödjas genom olika former av undervisning. Kursen syftar till att förmedla kunskap om ett antal evidensbaserade undervisningspraktiker eller undervisningsformer, som visat sig stärka möjligheterna för människors, särsk

Strategisk kommunikation: Yrkespraktik inom strategisk kommunikation

Kursen fungerar som en brygga mellan dina akademiska studier och arbetslivet. Under kursen utvecklar du dina teoretiska kunskaper i strategisk kommunikation och hur de kan omsättas i praktiskt kommunikationsarbete. Den huvudsakliga tiden ägnas åt arbetsuppgifter på praktikplatsen men i kursen ingår flera uppgifter. Praktiken ska omfatta minst 18 veckor heltidsarbete (motsvarande 720 arbetstimmar)

Strategisk kommunikation: Projektledning i digitala miljöer

Kursens mål är att introducera projektledning som ett verktyg för att arbeta med en organisations digitala strategiska kommunikation. Kursens pedagogiska idé bygger på att studenten planerar, genomför och utvärderar ett digitalt projekt efter en uppdragsgivares önskemål. Studenten får stöd i arbetet genom handledning men kursen bygger på en metodik där studenten arbetar självständigt med ett proje

Strategisk kommunikation: Varumärkeskultur

Kursens syfte är att ge studenten teoretisk kunskap om varumärkeskultur. I kursen kartlägger vi utvecklingen av varumärken i relation till historiska och sociokulturella förändringar i samhället. Kursens tonvikt ligger på varumärken som produkter inom både konsumentkulturer och visuella kulturer.  Kursen ges på Campus Helsingborg.The aim of the course is to provide the student with theoretical knowledge of brand culture. In the course we trace the development of brands in relation to historical and sociocultural shifts in society. Emphasis is placed on brands as products of both consumer cultures and visual cultures.

Strategisk kommunikation: Kriskommunikation i organisationer och samhällen

The aim of this course is to develop the student’s strategic skills in mitigating issues and managing crises that organizations encounter. This course places crisis communication in organizational, social, and global contexts. The course emphasizes real-world application of crisis communication concepts, theories, and principles. Thematically, the course covers the foundational of crisis communicaThe aim of this course is to develop the student’s strategic skills in mitigating issues and managing crises that organizations encounter. This course places crisis communication in organizational, social, and global contexts. The course emphasizes real-world application of crisis communication concepts, theories, and principles. Thematically, the course covers the foundational of crisis communica