Publications
Book chapters (page 10 of 40)
- Berggren, L. (2018). "Nu är det vi som hafva att befalla". Om kollektiva aktioner mot förmän och verkmästare under 1880-talet. In Lundberg, V. & Riving, C. (Eds.) Mellan Malmö och Minneapolis. Kulturhistoriska undersökningar tillägnade Lars Edgren (pp. 115-135). Arkiv förlag.
- Berggren, L. (2018). Utdrag ur Lunds miljöhistoria kring 1900. In Heymowska, B. (Ed.) Föreningen Gamla Lunds årsbok, Skorstenarnas stad : En bok om Lunds industrier (pp. 179-187), 100/2018. Föreningen Gamla Lund.
- Berggren, L. & Östberg, K. (2018). Reformism eller revolution? Arbetarrörelsen inför rösträttsbeslutet 1918-1919. In Holgersson, U. & Wängnerud, L. (Eds.) Rösträttens århundrade : kampen, utvecklingen och framtiden för demokratin i Sverige (pp. 153-177). Makadam förlag.
- Bodensten, E., Brilkman, K., Larsson Heidenblad, D. & Sanders, H. (2018). Inledning. Studia historica Lundensia, Nordens historiker : En vänbok till Harald Gustafsson, 28, 9-13. Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Brilkman, K. (2018). Savonarola i Norden : Reception av luthersk konfessionskultur i Sverige och Danmark under andra hälften av 1500-talet. In Bodensten, E., Larsson Heidenblad, D. & Sanders, H. (Eds.) Studia historica Lundensia, Nordens historiker : En vänbok till Harald Gustafsson (pp. 231-243), 28. Lund University (Media-Tryck).
- Brilkman, K. (2018). The Circulation of Knowledge in Translations and Compilations : A sixteenth-century example. In Östling, J., Sandmo, E., Heidenblad, D. L., Hammar, A. N. & Nordberg, K. H. (Eds.) Circulation of Knowledge : Explorations in the History of Knowledge (pp. 160-171). Nordic Academic Press.
- Brink Pinto, A. (2018). Bärsärkaraseri och hänsynslös terror : skapandet av maskulinitet genom våldsskildringar i nazistisk propaganda 1985–1999. In Holgersson, U. & Tolvhed, H. (Eds.) Plats för makt : En vänbok till Monika Edgren (pp. 227-244). Makadam förlag.
- Brink Pinto, A. (2018). Klass i universitetets klassrum. Perspektiv på klass i undervisningen. In Karlsson, K.-G. (Ed.) Att undervisa i historia på universitetet : idéer, problem, utmaningar (pp. 245-262). Studentlitteratur AB.
- Edgren, L. (2018). Inledning. In Edgren, L. (Ed.) Studia Historica Lundensia, Historia och historiker : Om Lunds universitet genom 350 år (pp. 7-9), 29. Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Edgren, L. (2018). Nordiskt samarbete och vetenskaplig persona : De nordiska historikermötena på 1920-talet. In Bodensten, E., Brilkman, K., Heidenblad, D. L. & Sanders, H. (Eds.) Studia historica lundensia, Nordens historiker : En vänbok till Harald Gustafsson (pp. 159-173). Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Edgren, L. (2018). Sture Bolin : Historia och politik i en ödesmättad tid. In Edgren, L. (Ed.) Studia Historica Lundensia, Historia och historiker : Om Lunds universitet genom 350 år (pp. 101-116), 29. Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Edgren, L. & Johansson, K. (2018). En distanskurs i historia. In Hrastinski, S. (Ed.) Digitalisering av högre utbildning (pp. 191-196). Studentlitteratur AB.
- Elmgren, A. (2018). The Nazis’ cloven hoof : Finnish critiques of legal sterilisation. In Kananen, J., Bergenheim, S. & Wessel, M. (Eds.) Conceptualising Public Health : Historical and Contemporary Struggles over Key Concepts (pp. 46-60). Routledge.
- Ericsson, M. (2018). Inget oskyldigt begrepp? : utmaningar i historieundervisning om etnicitet. In Karlsson, K.-G. (Ed.) Att undervisa i historia på universitetet : idéer, problem, utmaningar (pp. 217-241). Studentlitteratur AB.
- Ericsson, M. (2018). Revolutionens minsta svallvågor : oroligheterna i svenska landsortsstäder 1848. In Lundberg, V. & Riving, C. (Eds.) Mellan Malmö och Minneapolis : kulturhistoriska undersökningar tillägnade Lars Edgren (pp. 185-207). Arkiv förlag.
- Ericsson, M. & Nyzell, S. (2018). Sweden 1910-1950: The Contentious Swedes - Popular Struggle and Democracy. In Mikkelsen, F., Kjeldstadli, K. & Nyzell, S. (Eds.) Popular Struggle and Democracy in Scandinavia: 1700-Present (pp. 337-375). Palgrave Macmillan.
- Ericsson, M., Sundevall, F. & Berg, A. (2018). Rösträtt för alla? : begränsningar i rösträtten efter 1921. In Holgersson, U. & Wängnerud, L. (Eds.) Rösträttens århundrade : kampen, utvecklingen och framtiden för demokratin i Sverige (pp. 219-239). Makadam förlag.
- Geevers, L. (2018). The Danish Habsburgs : Hans, Dorothea and Christina of Denmark as part of the Habsburg dynasty. In Bodensten, E., Brilkman, K., Larsson Heidenblad, D. & Sanders, H. (Eds.) Studia historica Lundensia, Nordens historiker : En vänbok till Harald Gustafsson (pp. 273-286). Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Geevers, L. & Dumenjou-Favereau, M. (2018). The Golden Horde, the Spanish Habsburg Monarchy, and the Construction of Ruling Dynasties. In van Berkel, M. & Duindam, J. (Eds.) Rulers & Elites, Prince, Pen and Sword : Eurasian Perspectives (pp. 452-512), 15.
- Gustafsson, H. (2018). Lunds universitet, Skåne och Sverige i 1660-talets Europa. In Edgren, L. (Ed.) Studia Historica Lundensia, Historia och historiker : Om Lunds universitet genom 350 år (pp. 11-23), 29. Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Hammar, I. (2018). Conflict, consensus, and circulation : The public debates on education in Sweden, c.1800–1830. In Östling, J., Sandmo, E., Larsson Heidenblad, D., Nilsson Hammar, A. & Nordberg, K. H. (Eds.) Circulation of Knowledge : Explorations in the history of knowledge (pp. 144-159). Nordic Academic Press.
- Harrison, D. (2018). Vikingatidens Europa. In Hansson, J., Harrison, D., Hedenstierna-Jonson, C., Helmerson, K., Lindström, J., Magnusson, T. & Sundström, A. (Eds.) Sjöhistorisk årsbok, Birkas skepp : vikingatid på Östersjön (pp. 10-49), 2018/2019. Medströms Bokförlag.
- Karlsson, K.-G. (2018). Beredd till bådadera : om forskningsanknytning av universitetets historieundervisning. In Karlsson, K.-G. (Ed.) Att undervisa i historia på universitetet : idéer, problem, utmaningar (pp. 77-105). Studentlitteratur AB.
- Karlsson, K.-G. (2018). Historieämnets kärnfrågor : en introduktion. In Karlsson, K.-G. (Ed.) Att undervisa i historia på universitetet : idéer, problem, utmaningar (pp. 9-26). Studentlitteratur AB.
- Karlsson, K.-G. (2018). Keynote: Why History Education?. In Sandkühler, T., Bühl-Gramer, C., John, A., Schwabe, A. & Bernhardt, M. (Eds.) Beihefte zur Zeitschrift für Geschichtsdidaktik, Geschichtsunterricht in 21. Jahrhundert : Eine geschichtsdidaktische Standortsbestimming (pp. 43-49), 17. V&R unipress.