Sök bland frågor
Fråga "Troligare är därför att idéerna om gengångare har uppstått då man inte vetat hur en död kropp beter sig: vid gravöppningar har man sett saker man snarare associerar med levande än (nyligen) döda kroppar, som avsaknad av rigor mortis, värme (från nedbrytningsprocesserna) och flytande blod (också ett resultat av nedbrytningen), och därav dragit slutsatsen att liket inte är dött på riktigt." Elin (15 år) - 2015-01-19 10:46:22 Svar Det låter absolut som det kan ligga något i det. Men en annan aspekt är att i nästan alla trosföreställningar vi känner till i äldre tid räknade man med något odödligt icke-materiellt i människan, som "själen" i kristendomen. För att den skulle leva vidare behövdes ju inte att kroppen fanns kvar. Även i kulturer där man har bränt kvarlevorna har det förekommit tro på gengångare. Å andra sidan fanns t.ex. i Sverige i äldre tid föreställningen att om man slog pålar genom en död kropp kunde den inte gå igen (man har hittat sådana arkeologiskt). Det verkar ha funnits en massa olika idéer om liv efter döden och de dödas möjligheter att påverka oss. Kanske går det inte att ge en enda rätt förklaring till dem. 2015-01-19 14:40:47 - HG |
Fråga Hej! Jag undrar om man har hittat Spartacus (gladiatorn från Thrakien som flydde från sin Dominus, Batiatus, och som sedan fick Rom att skaka. Han ska ha fötts cirka 109.f.Kr och dött cirka 72.f.Kr.) kropp. Han ska ha dött på en strid mot Marcus Crassus som hade 8 legioner med sig. Svara görna på frågan om du vet nåt! Enzo (11 år) - 2015-01-15 17:08:03 Svar Nej, man har inte hittat någon kropp man tror är Spartacus. Över huvud taget är det mycket sällsynt med kvarlevor från antiken som tveklöst kan tillskrivas någon viss känd person. I Grekland håller man t.ex. just nu på att gräva ut den största grav från hellenistisk tid man någonsin har hittat - men man vet inte vem som vilar i den. 2015-01-19 14:34:30 - HG |
Fråga Hej! Hur kommer det sig att det finns lejon på våra svenska vapensköldar, mig veterligen fanns det inte lejon i Europa på den tiden de uppkom, har ni en förklaring till detta? Tack och hej! Vaja (21 år) - 2015-01-10 15:00:49 Svar Lejon har varit en mycket vanlig symbol för styrka under mycket lång tid, inte minst i kristen tradition. I Bibeln talas ofta om lejon ("djurens konung" enligt Ordspråksboken), evangelisten Markus symboliseras av ett lejon och lejon dyker upp på vapensköldar så fort bruket att använda sådana är känt. I Sverige använde kungasläkten (som felaktigt kallats Folkungarna) ett lejon och det kom att flyta in i riksvapnet som "Göta lejon". Lejon är också sköldhållare, d.v.s. de håller upp det stora svenska riksvapnet. Man kände alltså till lejon ungefär på samma sätt som man kände till fabeldjur som gripar och enhörningar, som också användes heraldiskt, även om få i Norden hade sett dem. Bilder av lejon kom med kontinentala stenmästare vid kyrkobyggen; man kan t.ex. se alldeles bedårande välkammade lejon från 1100-talet i Lunds domkyrka, som förvisso skvallrar om att den som skulpterade dem hade dunkla uppfattningar om riktiga lejons utseende. Åtminstone från 1600-talet förekom levande lejon då och då i Norden, de kom ofta som gåvor från sydeuropeiska eller nordafrikanska potentater till det svenska hovet. Ett lejon skänktes t.ex. till Fredrik I av dejen av Alger när Sverige och Alger slöt ett fördrag 1730. På några museer finns en del av dessa lejon uppstoppade, t.ex. på Gripsholms slott vill jag minnas. 2015-01-14 11:29:38 - HG |
Fråga Hej! Andreas (41 år) - 2015-01-07 14:37:43 Svar Det förefaller ha varit normalt i Sverige att oäkta barn döptes efter den egentliga gudstjänsten. 1778 förbjöds detta och ingen åtskillnad fick göras vid dopet av äktenskapliga och utomäktenskapliga barn. Också i Danmark - och förmodligen i alla protestantiska länder - har man gjort en sådan skillnad. Här förbjöds särbehandlingen 1771. När de oäkta barnen tidigare döptes i Danmark känner jag inte till, men jag hittar en uppgift från Roskilde på 1600-talet som säger att det där inte skedde vid högmässan utan vid aftonsången. Att markera äktenskapet som den enda rätta platsen för sexualitet har varit viktigt i alla kristna samhällen långt fram i tiden. Halland avviker alltså inte. 2015-01-08 14:30:12 - HG |
Fråga Jag blir inte klok på hur man resonerade i Frankrike angående sina kolonier i Amerika? Efter att Ludvig XIV blivit kung, utsåg han Colbert till finansminister. Colbert hade mycket inflytande, men framför allt var han merkantilist och borde som sådan se till att kolonierna fick vad de behövde för att kunna leverera. Dock finns det motstridiga uppgifter om Colberts inställning på Internet och i böcker. Dels står det t.ex. i Encyklopedia Britannica: Anders (55 år) - 2014-12-22 19:27:35 Svar Efter vad jag kan få fram var det visserligen viktigt för Colbert att Frankrikes folkmängd ökade, men med de begränsade mängder folk som kunde sändas till Kanada (Nouvelle France) kunde det ju inte bli någon fara för åderlåtning av hela Frankrike. Colbert uppmuntrade tvärtom utvandringen på flera sätt, regementen som sändes dit fick stanna där och bosätta sig, giftasvuxna flickor sändes dit, handelsskeppen dit hade skyldighet att ta emigranter i viss proportion till sitt tonnage o.s.v. Det bästa jag hittat i ämnet är Jacques Mathieu, La Nouvelle France (1991). 2015-01-07 11:14:35 - HG |
Fråga Hej! Sara (31 år) - 2014-12-02 17:59:29
Svar Vågmästaren eller vägaren syftar antagligen i de flesta fall på den som skötte stadens våg. I varje stad fanns en officiell våg där varor vägdes under kontroll, så man kunde vara säker på vikten. I Stockholm fanns den i Våghusgränd, där vägdes t.ex. metaller, fläsk, kött, smör, ost, vax, talg, humle, torrfisk, bly, alun, svavel… ja, nästan vad som helst. I en stor stad som Stockholm hade vågmästaren många anställda under sig som skötte grovjobbet vid vågen, i en liten stad måste han säkert själv rycka in och bära säckar och balar. 2014-12-04 11:58:21 - HG, LE |
Fråga Jag har förstått att när det väl gått upp för européerna att de nya landområden som Columbus hade hittat, varken var Kina eller Indien, så hade man svårt att förstå hur indianerna kunde finnas där. Man antog då att dessa måste komma från någon av Israels tio försvunna stammar, vilket ju passar den kristna tolkningen väl. Men detta betyder ju också att de i så fall måste vara av judiskt ursprung i samtidens ögon. Stämmer den tolkningen? Och är det kanske en anledning till spanjorernas hårdhänta hantering av indianfolken? De hade ju redan visat sin inställning till judarna genom att fördriva dem från Spanien samma år som Amerika upptäcktes? Anders (55 år) - 2014-12-01 13:52:12 Svar 0000-00-00 00:00:00 - |
Fråga Stort tack för svaret om romersk kontra germansk rätt i fråga 6339! Noteringen om ätt/klan/stånd ser jag som viktig - även om jag föredrar den romerska individualismen. Thomas (0 år) - 2014-11-27 20:51:30 Svar Ingen anledning att beklaga! Alla frågor är roliga att få och vi försöker svara efter bästa förstånd. Vi vill dock vara tydliga med var vår kompetens upphör och försöka peka på inom vilken disciplin man i så fall kan söka svaret. Historiker kan faktiskt inte allt om historia... 2014-12-03 14:14:33 - HG |
Fråga Varför var inte kvinnor myndiga under sena 1800-talet i England? Vi håller på med ett arbete om Kvinnorörelsen under det sena 1800-talet och fram till ungefär 1925. Vi vet att dom ansågs som mindre värda men vi kan inte hitta orsaken till det. Stella (17 år) - 2014-11-27 12:56:23
Svar Egentligen rör ni en väldigt stor fråga: Varför har kvinnor alltid varit underordnade män? Det var nämligen inte bara i England som kvinnorna sent blev myndiga. Ogifta kvinnor blev myndiga i Sverige 1863, medan gifta kvinnor fick samma rätt så sent som 1921. England var tvärtom tidigt jämfört med Sverige med myndighet för gift kvinna 1882. Samma mönster ser man i hela Europa. 2014-12-09 10:24:38 - HG |
Fråga Hej! Thomas (0 år) - 2014-11-20 10:39:55
Svar Romarna utvecklade det sätt att tänka kring lag och rättsskipning som vi i princip lever efter idag. Romersk rätt var starkt systematiserad, innehöll bestämda processregler, skilde mellan olika typer av frågor och byggde på en skriftlig lagstiftning. Den sammanfattades på 500-talet i det östromerska riket i den stora samlingen Corpus juris civilis. Den influerade rätten i de germanska stater som uppstod på romarrikets ruiner i Europa, men då i en förenklad form som brukar kallas romersk vulgärrätt. Från 1100-talet började lärde i Europa åter studera den romerska rätten och den influerade sedan under många århundraden rättsutvecklingen i hela Europa. 2014-11-27 09:48:43 - HG |