Publikationer
Bokkapitel (sida 11 av 40)
- Karlsson, K.-G. (2018). Lessons at the limits : on learning Holocaust history in historical culture. I Pearce, A. (Red.) Remembering the Modern World, Remembering the Holocaust in Educational Settings (pp. 25-39). Routledge.
- Karlsson, K.-G. (2018). Lundahistoriker i världen : Internationell historia som lundensiskt forskningsfält. I Edgren, L. (Red.) Studia Historica Lundensia, Historia och historiker : Om Lunds universitet genom 350 år (pp. 133-147), 29. Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Kolbe, W. (2018). Havsbad som liminoida rum : Tyska och brittiska badorter under 1800- och 1900-talen. I Kolbe, W. (Red.) Acta Academiae Regiae Gustavi Adolphi, Turismhistoria i Norden (pp. 47-58), 150. Kungliga Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur.
- Kolbe, W. (2018). Inledning : Turismhistoria i Norden. I Kolbe, W. (Red.) Acta Academiae Regiae Gustavi Adolphi, Turismhistoria i Norden (pp. 7-16), 150. Kungliga Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur.
- Larsson Heidenblad, D. (2018). En nordisk blick på det moderna miljömedvetandets genombrott. I Bodensten, E., Brilkman, K., Larsson Heidenblad, D. & Sanders, H. (Red.) Studia historica Lundensia, Nordens historiker. En vänbok till Harald Gustafsson (pp. 113-124), 28. MediaTryck Lund.
- Larsson Heidenblad, D. (2018). From content to circulation : Influential books and the history of knowledge. I Östling, J., Sandmo, E., Larsson Heidenblad, D., Nilsson Hammar, A. & Nordberg, K. H. (Red.) Circulation of Knowledge : Explorations in the History of Knowledge (pp. 71-81). Nordic Academic Press.
- Larsson Heidenblad, D. (2018). Kan vi göra på något annat sätt? : utblickar och tankar kring färdighetsorienterad historieundervisning. I Karlsson, K.-G. (Red.) Att undervisa i historia på universitetet : Idéer, problem, utmaningar (pp. 133-153). Studentlitteratur AB.
- Nilsson Hammar, A. (2018). Diskursanalys. I Gustavsson, M. & Svanström, Y. (Red.) METOD : Guide för historiska studier (pp. 133-160). Studentlitteratur AB.
- Nilsson Hammar, A. (2018). Historieundervisning på nya villkor? : Historia och digitalt kulturarv. I Karlsson, K.-G. (Red.) Att undervisa i historia på universitetet : Idéer, problem, utmaningar (pp. 287-309). Studentlitteratur AB.
- Nilsson Hammar, A. (2018). Theoria, praxis and poiesis : Theoretical considerations on the circulation of knowledge in everyday life. I Östling, J., Sandmo, E., Larsson Heidenblad, D., Nilsson Hammar, A. & Nordberg, K. H. (Red.) Circulation of Knowledge : Explorations in the History of Knowledge (pp. 107-124). Nordic Academic Press.
- Norrhem, S. & Bepler, J. (2018). Introduction. I Bepler, J. & Norrhem, S. (Red.) Wolfenbütteler Forschungen, Telling Objects : Contextualizing the role of the consort in early modern Europe (pp. 9-16), 153. Harrassowitz Verlag.
- Olofsson, M. (2018). "Statsrådshviskningarne" : Jöns Pehrsson i Kråkeryd som folkhjälte och riksdagsparia. I Lundberg, V. & Riving, C. (Red.) Mellan Malmö och Minneapolis : Kulturhistoriska undersökningar tillägnade Lars Edgren (pp. 245-245). Arkiv förlag.
- Olofsson, M. (2018). Frihet med förhinder : Demonstrationer i Sverige 1849-1921. I Holgersson, U. & Wängnerud, L. (Red.) Rösträttens århundrade : kampen, utvecklingen och framtiden för demokratin i Sverige (pp. 65-83). Makadam förlag.
- Ottosson, M. (2018). Reciprocitet och förtroende : historiska perspektiv på det kontantlösa samhället. I Lundberg, V. & Riving, C. (Red.) Mellan Malmö och Minneapolis : Kulturhistoriska undersökningar tillägnade Lars Edgren (pp. 163-182). Arkiv förlag.
- Persson, H. (2018). Kände Augustinus till atombomben? Om progression i historia. I Karlsson, K.-G. (Red.) Att undervisa i historia på universitetet : Idéer, problem, utmaningar (pp. 107-131). Studentlitteratur AB.
- Riving, C. (2018). Lars och litteraturen. I Lundberg, V. & Riving, C. (Red.) Från Malmö till Minneapolis : Kulturhistoriska undersökningar tillägnade Lars Edgren (pp. 85-92). Arkiv förlag.
- Rosengren, H. (2018). I begynnelsen var kandidatuppsatsen : Några reflektioner kring uppsatsskrivande och handledning. I Karlsson, K.-G. (Red.) Att undervisa i historia på universitetet : Idéer, problem, utmaningar (pp. 263-286). Studentlitteratur AB.
- Rosengren, H. (2018). Musik som politik. Musikrelationerna Sverige-DDR : propaganda, kulturarv, karriär. Årsbok, Vetenskapssocieteten i Lund. Årsbok 2018, 75-87. Vetenskapssocieteten i Lund.
- Rudling, P. A. (2018). ’Not Quite Klaus Barbie, but in that Category’ : Mykola Lebed, the CIA, and the Airbrushing of the Past. I Goda, N. J. W. (Red.) Rethinking Holocaust Justice : Essays across Disciplines (pp. 158-187). Berghahn Books.
- Sanders, H. (2018). At vælge et nordisk perspektiv : En udfordring til en nationalstatslig historieskrivning. I Bodensten, E., Brilkman, K., Larsson Heidenblad, D. & Sanders, H. (Red.) Studia Historica Lundensia, Nordens historiker : En vänbok till Harald Gustafsson (pp. 17-30), 28. Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Sanders, H. (2018). Lunds universitet och Skånes övergång till Sverige. I Edgren, L. (Red.) Studia Historica Lundensia, Historia och historiker : om Lunds universitet genom 350 år (pp. 25-38), 29. Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Småberg, M. (2018). Material help and self-help : Materiality and cosmopolitan care in the Swedish humanitarian work among Armenian refugees in Thessaloniki, 1923-1947. I Schmoller, A. (Red.) Orientalia–Patristica–Oecumenica, Middle Eastern Christians and Europe : Historical Legacies and Present Challenges (pp. 79-104), 13. LIT Verlag.
- Ulvros, E. H. (2018). Adliga övningar : Dansmästarna vid Lunds universitet. Ett nytt bildningsidealformas. I Edgren, L. (Red.) Studia Historica Lundensia, Historia och historiker : Om Lunds universitets historia genom 350 år (pp. 39-54), 29.
- Ulvros, E. H. (2018). Adliga övningar. Dansmästarna vid Lunds universitet. Ett nytt bildningsideal formas. I Edgren, L. (Red.) Studia Historica Lundensia, Historia och historiker : Om Lunds universitet genom 350 år (pp. 39-54), 29. Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Ulvros, E. H. (2018). Från kvinno- till genushistoria : Om ett länge undanskymt perspektiv i historieundervisningen. I Karlsson, K.-G. (Red.) Att undervisa i historia på universitetet : Idéer, problem, utmaningar (pp. 193-216). Studentlitteratur AB.